sasa_paul.jpg, 480kB

ALEXANDR PAUL

fotograf, hoteliér

Alexandr Paul se narodil 16. června 1947 v Praze.
Vyučil se u svého otce, fotografa Alexandra Paula.

Od roku 1962 pracoval v atelieru otce v paláci Adria v Jungmannově ulici 37, Praha 1 – fotografoval převážně Prahu a památky Československa.

1964 nastoupil do Studia loutkového filmu Jiřího Trnky v Bartolomějské ulici, který spadal pod Krátký film, kde pracoval jako osvětlovač; zároveň se zde vyučil kinooperatérem.

1967 se stal fotografem na Akademii výtvarného umění a jako kinooperatér vybudoval kinosál a projekční místnosti pro přednášky. Cestoval se svým bratrem Pavlem, rovněž fotografem na AVU, do plenéru, kde fotografoval pro prof. Jiřího Kotalíka konkrétní umělecké památky k jeho přednáškám; v atelieru se věnoval pracím profesorů nebo závěrečným pracím studentů.

1984 vyhrál konkurz na dlouholetou práci v oblasti propagace pro Povážské strojírny na Slovensku. Vznikaly fotografie pro prezentace na podnikových výstavách.

1988 reprezentoval mladé fotografy v umělecké komisi Svazu výtvarných umělců.

Před rokem 1989 zastupoval německou firmu Jobo a byl v Čechách jeden z prvních, kteří zpracovávali pozitivní materiály Cibachrom, formáty 30x40cm a především 50x60cm.

1994 založil studio Moonlight; studio Moonlight zastupovalo později firmy Multiblitz, Rodenstock, Kaizer (v roce 2002 to bylo již 15 firem).

2002 přenechal z časových důvodů toto studio svému společníkovi a stal se hoteliérem. Hotel Romantik U raka se nachází na Novém Světě v Praze.

Pro fotografování Prahy pracoval od mládí s fotoaparátem Sinar 9x12 a 13x 18cm s moderními objektivy, ale rád používal pro zvláštní atmosféru staré objektivy, se kterými otec pracoval jako reprodukční, např. Apotesar 600mm a portrétní objektiv Imagon 250mm. Dnes dělá fotografii pro potěšení – zajímavá místa v Praze, jižních Čechách nebo v Řecku, kde se zúčastnil jako fotograf při natáčení filmu Život Řeků, natáčený pro BBC a ARD, tentokrát ale panoramatickým fotoaparátem Linhof 6x18cm.

Alexandr Paul hodně cestoval, především za památkami, které fotografoval, např. před rokem 1968 s Martinem Hoffmeisterem, Janem Otčenáškem a Ondřejem Neffem v Anglii na archeologických vykopávkách. Na rozdíl od svého bratra Prokopa často používal záblesková zařízení, kdy mohl kombinovat denní a umělý fotografický materiál. (Díky zábleskovému zařízení od firmy Broncolor mohl např. na zámku Opočno zachytit interiér zároveň s výhledem do zahrady za okny.)


Výstavy

  • 1984 Pražské imprese, samostatná výstava, Galerie u Řečických, Praha, která obsahovala práce z období cca deseti let.

Výstavy skupinové

  • 1979 Užité umění, Mánes, Praha, fotografie z cyklu Praha, přehlídka mladých výtvarných umělců
  • výstavy většinou zastoupeny fotografiemi reklamními

Publikace

Podílel se na řadě knih o umění:

  • Velká Morava, Odeon 1980
  • spolupracoval se svým otcem Alexandrem Paulem na památkách Čech, Moravy a Slovenska
  • 70. léta Pražské imprese, stěžejní publikace (do vzniku knihy byl zapojen v té době ještě zatracovaný básník Jaroslav Seifert, byla vydána poté, co Jaroslav Seifert získal Nobelovu cenu).

Kalendáře

  • V reklamě fotografoval nejraději zátiší, za některá získal i ocenění, např. za kalendář pro Chemapol, s hlavním tématem alchymie.